Nem fér a fejembe, hogy amíg a Magyar Honvédség bizonyos alakulatainak kiképzése világszínvonalú, bevetéseiket elismerik a nemzetközi közösségben, néhány alakulat felkészültsége kívülről katasztrofálisnak, bevetésre alkalmatlannak tűnik.
A siklóernyős baleset tragédiába torkollása ugyanis felvet kérdéseket a Magyar Honvédség bizonyos alakulatainak az állapotáról. Még egyet is értek Gulyás Gergellyel: a magyar Honvédségnek szüksége van alpinistákra, a helikopteres mentés képességére és tény, hogy nem árt, ha ezeket a képességeket nem csak a földgolyó más részein tudják kamatoztatni. Látszólag minden adott is: vannak nagy helikopterek, pilóták, csörlők (ám az is lehet, hogy pont egy jó csörlő hiányzott) és kötelek.
Csak épp nem tudok megszabadulni a gondolattól, hogy nincs elég gyakorlat, nincs meg a kellő rutin, hogy a pilóták nem gyakorolnak eleget.
Mert nekem ne akarja bemagyarázni a politikai szófosásban és csűrés csavarásban járatos képviselő úr, hogy azzal minden rendben van, hogy az embert a mentésére igyekvők juttatják az intenzív osztályra. Sőt nem csak az ejtőernyőst, sodorták életveszélybe, hanem azokat a civil mentőket, orvost, és tűzoltókat, akik a földön várták azt, hogy szakemberek szakszerűen lehozzák a bajbajutott ernyőst.
Szakszerű segítség helyett megjelent egy, a civilekkel kommunikálni képtelen óriási helikopter, melynek a pilótája olyan gyakorlatlan volt, annyira rutintalan, hogy képtelen volt felmérni, milyen hatással van a gépe az alatta állókra. Képtelen volt felismerni azt, hogy a MI-8-as ebben a helyzetben csak sokkal magasabb helyzetből lett volna képes csak segíteni.
Ebben nem a MI-8-as (igaz ötven éves konstrukció már) és nem is a helikopter pilótája a hibás. Nem ő tehet róla, hogy a MI-8-asokkal nem lehet elég gyakorlórepülést végezni, mert nincs elég pénz és nincs elég gép. Márpedig a légi mentési képességet nem lehet az iskolapadban megszerezni. A gyakorlat hiánya olyan veszélyhelyzeteket teremt mint ami a múlt héten történt Vértesszőlősön.
Ezzel foglalkozni kell. Nem várhatjuk meg, hogy ez a rutintalanság elharapódzom. Mert most egy fát tépázott meg egy katonai helikopter a személyzet rutintalansága miatt, de holnap lehet hogy a z árvíznél segédkező helikopter fogja a gátról lefújni az embereket, vagy épp a saját katonáink fognak belehalni egy helikopteres mentési kísérletbe.
A katonai helikoptereket - különösen amik civil műveletekben is bevethetők, fel kell szerelni olyan rádióberendezéssel, amivel civilekkel illetve a katasztrófavédőkkel is képes a helikopter kommunikálni. Légi mentő szolgálatba csak is kellő rutinnal rendelkező pilótát lehet vezényelni. A mentő helikoptereknek a felszereltsége hiánytalan legyen és hibátlan. Ha ezek nem teljesülnek, a Magyar Honvédség légi-mentő alakulata sajnos nem szolgálatkész, nem combat ready. Amíg a szolgálatképtelenség fennáll, a Belügyminiszternek - akinek ez az egész igazából a felelőssége lenne - a Magyar Honvédség helyett igenis magán alpinistákat kell igénybe vennie.
Ez mind politikai hiba, különösen ebben az országban, ahol sajnos a politikusok nem csak megszavazzák a hadsereg büdzséjét, hanem a hadseregünk helyett el is költik. Hisz csak kíváncsiságból: a honvédség alig használt Airbus A320-asának az árából hány órát tudott volna gyakorlatozni egy MI-8-as pilóta?
Nekem szándékosnak tűnik az eset.
VálaszTörlésAz adott helyen az adott feladatra a Mi8 alkalmatlan.
VálaszTörlésÚton volt a mentésre alkalmas személy, a mentésirányító erőltette a helikopteres beavatkozást.
Sajnos a Bakondiérában a civil önkéntes mentőszervezetek páriává váltak...
Engem érdekelne, hogy mi volt az alapvető terv a helikopterrel? Az odáig oké, hogy odarepül a fák fölé, ahol szerencsétlen pasi kapaszkodik egy ágba, és mondjuk valami miatt nem is töri le a fél fát az emberrel együtt, na de mi következett volna ezután a terv szerint, már ha volt egyáltalán terv? Hogy segített volna a helikopter vagy az azon tartózkodók a fennakadt emberen?
VálaszTörlésNyilván valami ilyesmi lett volna a terv:
VálaszTörléswww.youtube.com/watch?v=ZDoIWvt3TA0
Azt nem értem, hogy miért kell ilyen okoskodással minden szarból politikai ügyet generálni?
A pk nyilván rosszul ítélte meg a mentés kockázatait és kész. Vagy tévedett, vagy a szabályoknak és felsőbb utasításoknak megfelelően járt el. Ha tévedett, akkor van ilyen, ha meg nem, akkor nem tévedett. Ennyi.
Emlékezzen mindenki, hogy az 1970-es tiszai árvíznél mennyi mentést végeztek az akkori pilóták az akkori helikopterekkel. Volt csörlő, volt kötél, volt személyzet. Azóta is volt néhány tiszai árvizi akció. Ez a helikopter állandó dunántúli ügyeletben van ugyan, de úgy tűnik, a régi felszerelés elhasználódott, pótlása nem történt meg. így pedig csak papíron (az ügyeleti naplóban) felel meg feladatainak. Van egy másik állandó készenlétes helikopter Szolnokon is, lehet, hogy ott megvannak a felszerelések. Akkor azt is inkább a helyszínre kellett volna hívni, az eredményes mentés érdekében.
VálaszTörlés@Serény Vélemény: A görögök óta tudjuk, hogy a "politika a városlakók szolgálata" Tehát a mentésirányító is "politikus", hiszen irányítja az emberek igényeinek teljesítését, adott esetben mentésének tevékenységét.
VálaszTörlésTény, hogy honvédség hosszú évek óta RENDELKEZIK(!) olyan rádióval, ami lehetőtővé teszi a közvetlen kommunikációt a civilekkel (rendőrség, katasztrófavédelem, tűzoltóság, stb...).
VálaszTörlésA másik tény az, hogy egy rotorszél által "lengedező" alpinkötélre "átteleportálni" is a csodával határos teljesítmény lenne, ráadásul valahogy még kapaszkodni is kellene a 10,5 - 13mm-es kötélbe, ne adj isten még mászni is rajta...
Én szégyenlem magam...
@Serény Vélemény: Több ember megsérült. Egyik súlyosan. A sérülések elkerülhetőek lettek volna. Tehát:
VálaszTörlés- részletes vizsgálatnak kell következni, kielemezve, hogy mi történt
- intézkedni, hogy ne ismétlődhessen meg
Ez nem politikai, hanem szakmai kérdés. Ha Bakondi, mint politikus avatkozik bele, akkor már nem szakmai ügy és csak újabb tragédia fog bekövetkezni.
A Janit egy csörlővel rendelkező gép húzta fel. A kötél végén volt eszköz, amivel az embert lehetett rögzíteni. A vizsgált esetnél se csörlő, se beülő. Akkor minek ment oda?
@efe Padilla: Ellent kell mondjak neked. A MI-8 alkalmas lett volna a feladatra, hiszen annyi mindenre is használták már. A teljesség igénye nélkül: szőlőfürt, ereszkedés, kiemelés (vízről is), épületre ereszkedés, alkalmi leszállóhelyen történő deszant, stb...Szerintem egy jól kiképzett és/vagy egy jól összeszokott csoport kellett volna hozzá. Semmi több.
VálaszTörlésHa a MH nem ment volna érte, és mondjuk a fára felmászó civillel együtt esik le (mert eltörik kettőjük alatt a korhadt fa), akkor meg azon agonizálnátok, hogy hol volt a honvédség, miért nem szedték le.
VálaszTörlésAz ürgének simán nem volt szerencséje, mert egy felkopaszodott, beteg, korhadt fára akadt fel. A helikopter pilóta nem harkály, hogy belelásson egy fába, hogy az vajon kibírja-e a rotorszelet. Van amikor a mentés nem sikerül - alapvetően passzióból siklóernyőzött, az egy veszélyes sport, így járt.
@Békássy Csaba: Pontosabban: "a politika a városlakók ügyeinek intézése"!
VálaszTörlés@Nancsibacsi: Te fizetésért vagy ilyen hülye?
VálaszTörlésA siklóernyős gyakorlott alpinos volt, simán le tudott volna jönni magától. Ennyit is kért a földön tartózkodóktól: kötelet, beülőt. A BMSZ (barlangi mentők) úton levő alpinistája ezt vitte volna fel neki.
A helikopterről lelógatott kötél 1. rövid volt, 2. nem volt csatlakozási lehetőség rajta, amivel kiemelhették volna az ernyőst, 3. nem volt a végén légimentő, aki navigált volna, vagy magára csatolta volna, 4. és legkésőbb kifelé menet gyönyörűen beleakadtak volna a siklóernyő felette levő zsinórjaiba.
És alapvetően nem a fa volt korhadt, hanem rajta volt egy vitorlányi siklóernyő. Tudod, aminek épp azért nagy a felülete, hogy jól belekapjon a levegő.
Bármit is duruzsolt a fülébe a bevetési központ, a művelet lebonyolításáért a pilóta felelős. Ha ő úgy érzi, hogy nem tudja biztonságosan megtenni, akkor nem köteles veszélybe sodorni magát, a gépét, és a mentendő személyt.
A siklóernyős pedig tisztában van vele, hogy veszélyes sportot űz, amire az OEP ellátása nem is vonatkozik. De azzal nem lehet tisztában, hogy egy sérülés nélkül megúszott fára landolásból a kimentésére (?) küldött szak(?)ember fogja az intenzívre juttatni.
@Nancsibacsi: Örülhet, hogy a TB finanszírozza az elllátását. Szerencsésebb történelmi fejlődésű országokban akkor fogják ellátni ha van extra biztosítása, mert ez a sport extra kockázat.
VálaszTörlésA siklóernyősök kössenek extrém sportra biztosítást, ahol majd kivonul a svájci hegyimentő egy sikorski helikopterrel meg csörlővel, csak hagyjuk már ezt a nyivákolást a siklóernyősökről, mert a végén kimegyek egy MG-42-vel aztán én csinálok nekik Overlord-hadművelet feelinget.
VálaszTörlés@bontottcsirke: Dikk, gecó ott egy fallshirmjager a fán. Hozzad a PK-t, pörköljünk csak oda :)))))))
VálaszTörlésÉrdekes módon ugyanezek a mentők simán felcsörlőzték a tiszacsegei kompon maradt Janit, amikor elsodorta a jeges Tisza. (Mindkét készenlétet - a pápait is - a szolnokiak adják.)
VálaszTörlésBotor dolog összekeverni a kutatómentőket és a mentés irányítást. A pilótának és a személyzetnek nem sok köze volt ahhoz, ami történt. Oda rendelték őket, ott voltak. Az már más kérdés, hogy erre szükség volt-e ebben a formában.
@nemecsekerno_007: te farok, ennek a siklósnak az égadta világon semmi baja nem lett volna, ha a teljesen amatőr és full béna mentőakció keretében nem töri le a fát vele együtt a rotorszél. Nem a siklóernyős balesetben sérült meg, hanem a szakszerűtlen mentésben, úgyhogy remélem kurva nagy összegre pereli be a béna honvédséget.
VálaszTörlés@Nancsibacsi: útban volt érte a szakszerű földi segítség, és külön kérték, hogy ne helikopterezzenek főlé. De persze kellett janiskodni a fos honvédségnek, mert ebből is presztízskérdést csináltak, hogy ne a barlangisok segítsenek. Sima kakaskodás volt ez, ami majdnem egy ember életébe került.
VálaszTörlés@Eugene Horse: Te már csak tudod! Minek ide vizsgálat, minek ide nyomozás, ha már a internetes plebsz rétegnek megvan az agyában az mindeninformáció, meg az ítélet is...
VálaszTörlésOtt van a háttérben az az aprócska dolog is hogy a helyszínen volt az OMSZ egyik "új" helikoptere is amit úgy reklámoztak be pár éve a vásárláskor hogy van rajtuk robotpilóta,időjárásradar....és kötéltechnikai mentőeszköz-tehát csörlő-a gépek megérkeztek,szolgálatba álltak már több mint 1 éve,csörlő meg nincs rajtuk.
VálaszTörlésSoha nem is volt,nem az eladó szedte le őket hogy átverje a vevőt...
Arra már nem költöttek hogy vásároljanak rájuk csörlőt,alpinista kiképzést kapjon az ápoló és lelógassák 30-50 méter kötélen épp az ilyen esetekben.
@vet: Nem véletlenül írtam, hogy az adott helyen az adott feladatra.
VálaszTörlés@Nancsibacsi: Tömény marhaság.
VálaszTörlés@Eugene Horse: ,,semmi baja nem lett volna.."
VálaszTörlésMi a gyík vagy te? Jós?!?
Dr. Utólag Okos Eugén.
Írtok itt mindenféléről, bevetésirányításról, pilóta felelősségéről meg gyakorlatlansáégáról, csak egyvalamiről nem: a józan paraszti észről! Nem kell oda nagy gyakorlattal rendelkező helikopzerpilóta, csak egy józan paraszti ésszel rendelkező akármilyen civil, hogy be lehessen látni, hogy egy fát beborítő silóernyő fölé (vitorla...) nem szállunk sem kis, sem nagy helikopterrel, főleg nem alacsonyan. Mert nemcsak az a veszély volt előre látható, ami aztán meg is történt, de az is, hogy a rotor szó szerint FORGÓ szele _megtekeri_ a bármit, amibe bele tud kapni, és az erynő kötélzetét rátekeri a rajta lógó ejtőernyősre. Egy születendő babát meg tud fojtani a nyakár tekeredő köldökzsinór, egy ejtőernyődre is veszélyes lehet a forgőszél által megtekert kötélzet.
VálaszTörlésEz nem mentési baleset volt, hanem gondatlan veszélyeztetés.
@nemecsekerno_007: @bontottcsirke: Magyarországon minden siklóernyősek kötelező az extrém sport biztosítás.
VálaszTörlés@bontottcsirke: a bontottcsirke mar nem repul. A sikloernyosoknek van biztositasa. A tobbi mondandomat ehhez a hsz hoz meg nem irom le, mert kimoderalnak.
VálaszTörlésMenj mán a picsába Te demagóg fasz.
VálaszTörlésA kibaszott színházak támogatását egy az egyben a hadseregnek kellene adni, az összes debil szervezet támogatását felfüggeszteni és a honvédség számára átcsoportosítani.
A magyar honvédségnek, még kb 100 db modern helikopterre lenne szüksége azonnal, támadó, szállító, kutató - mentő etc etc feladatokra. Legalább 10 db Embraer KC 390, még 2 db nagy airbus szállító gépre, sugárhajtású kiképző - iskolagépből kellene vagy 30 minimum.
Miről beszélsz?????? Egy 10 milliós országban két kézen meg lehet számolni hogy hány helikopter pilótánk van jelenleg. Érted???? Az egész országban van vagy 10 hadra-fogható helikopterpilótánk. Szégyen. Balesetek történnek, a sikló ernyősökkel meg aztán kimondottan sok is, ilyen a popszakma. Se nem politikai se nem katonai kérdés a megmentésük. Vagy sikerül vagy nem, ezúttal nem sikerült, majd tanulnak belőle. Minden résztvevő, a sérültet is beleértve. Te meg kis gyökér ellenzéki faszkalap, költözz el az országból ha nem tetszik, ahogy a haverod Gyurcsány mondta, ha nem tetszik el lehet menni.
A sok, szoba szakértő úgy mond véleményt, hogy valaki közelről sem látott repülőt vagy helikoptert ,nem hogy tudná, hogy hogyan működik illetve, hogy az üzemeltetése hogy zajlik. a kedves cikkiró is olyan dolgokat állít ami a gyakorlatban egyáltalán nincs úgy sőt pont az ellenkezője.
VálaszTörlésSzolnokon és Pápán is kiképzett szakemberek vannak, akik rendszeresen elég gyakran gyakorolnak mentéseket , sőt a legtöbbjük civil életbe is a mentésbe segít szabad idejében. Igy tudják, hogy hogy megy a dolog.
A helikopterek mindegyik minden szükséges felszereléssel fel van szerelve és a csörlő is működik.
Ha a kedves olvasó és a cikkíró egy kicsit is utána járna a dolgoknak legalább egy szakújságban utánanézne, hogy milyen felszerelése van a használatos mi-8asnak nem írnának ilyen dolgokat.
Igen valami félrement a mentés alatt, de aki nem volt ott az nem tudja, hogy mi miért történt így kár is pálcát törni valaki feje felett anélkül, hogy tudná a részleteket.
Ezt mindenkinek végig kéne gondolnia mielőtt itt osztani kezdeni az okoskodását mert ö jobban tudja, meg ,hogy régen mi volt.
Ha valaki nem tájékozott semmilyen téren akkor előbb el kéne gondolkodnia ezen, mielőtt cikket ír belőle vagy hozzászól.
@Pjotr8: A felszerelésről jutott eszembe...
VálaszTörlés@Pjotr8: A felszerelésről jutott eszembe...
VálaszTörléswww.facebook.com/magyarhonvedseg/photos/a.203981969689198/2711895232231180/?type=3&theater
@Pjotr8:
VálaszTörlés"Igen valami félrement a mentés alatt"
Igen, erősen félrement. Beavatkoztak egy olyan szituációba, ahol nem volt semmi szükség rájuk, gyakorlatilag megölték szegény srácot.
@Pjotr8: a valósággal azért nehéz vitatkozni haver :) A helikopter odament, és elbaszott, amit csak lehetett, súlyos sérülést okozva két embernek. Szobaszakértőzhetsz barátocskám (gondolom te valami okleveles mentőakció szakértő vagy :)))), de tény az, hogy ezt alaposan elkúrták, ez nem vitás. Közben meg a faszi képzett alpinista volt, és már útban volt a földi segítség, felküldtek volna neki felszerelést, amivel simán lejött volna önerőből, mert a helikopter megérkezéséig _semmilyen_sérülése nem volt. De jött a kopter, és ledöntötte 25 méterről. A műtét sikerült, a beteg (majdnem) meghalt. De azért magyarázd meg, hogy mindenki más a hülye, nem az ostoba helikopteres mentőakció kivitelezői.
VálaszTörlés@liberalnazi dickheads: az egész magyar honvédséget azonnal fel kéne oszlatni, beszántani, sóval behinteni, semmi értelme, ha itt valaha egyszer háború lesz, öt perc alatt söpörnek el minket, értelmetlen pénzt önteni ilyen marhaságba. A jövő háborúit amúgy is rakétákkal, drónokkal vívják, teljesen elavult dolog emberi hadsereget fenntartani.
VálaszTörlés